“Mijn werkdag begint vaak al om zes uur ’s ochtends,” vertelt Etienne. Na een aantal jaren als chauffeur voor RMC te hebben gereden is hij nu een van onze kwaliteitscontroleurs. “Hoe ze moeten rijden, hoeven we onze AOV-chauffeurs natuurlijk niet uit te leggen. Wij brengen ze het werken volgens de waarden en normen van RMC bij en leren ze om te gaan met de apparatuur in de voertuigen.” Etienne vindt vooral het geven van de trainingen Oog voor de klant leuk en geniet van het contact met de chauffeurs. “Het is fantastisch om te zien dat onze begeleiding daadwerkelijk leidt tot een hoge klanttevredenheid.”
OP BEZOEK BIJ DE KLANT
De kwaliteitscontroleurs hebben behalve met de chauffeurs natuurlijk ook contact met onze klanten. Als er problemen zijn, onderweg of bij het boeken van ritten, gaan ze tijdens een bezoek op zoek naar een oplossing. “Voor mij is het vrij simpel,” vertelt Steven. “Als de klant blij is, ben ik het ook.” Steven werkte 12 jaar in de logistiek en is sinds RMC in Amsterdam begon kwaliteitscontroleur in de hoofdstad. “Mijn collega Bart en ik kwamen een paar maanden geleden als broekies de vervoersbranche binnen, maar zijn nu volwaardige kwaliteitscontroleurs.” RMC koos binnen het team bewust voor mensen met verschillende beroepsachtergronden. Steven is zichtbaar trots op zijn nieuwe roeping en voelt zich intussen echt onderdeel van RMC. “Het samen klaren van de klus maakt het werk leuk en leerzaam,” zegt hij.
NIEUWE TECHNIEKEN, BETERE SERVICE
De start in Amsterdam bracht veranderingen met zich mee, zowel voor onze nieuwe klanten als voor de chauffeurs. De kwaliteitscontroleurs maken de chauffeurs wegwijs in de nieuwe systemen en leggen uit hoe de technologie ze kan helpen. Hoe beter de uitleg, hoe beter de chauffeur zijn werk kan doen. Voor de klanten lanceerde RMC de AOVboekingsapp. “Daar zijn ze enorm enthousiast over,” vertelt Steven. “Op hun telefoon zien ze precies waar de chauffeur is en wanneer hij voor de deur staat. Soms heeft een klant wel wat hulp nodig bij de installatie, maar dat doe ik onderweg graag even. Kunnen ze de app de volgende keer meteen gebruiken.”
PERSOONLIJKE ONTWIKKELING
Nelleke is moeder van twee zoons, oma van drie kleinkinderen en pas getrouwd met Willem. Na acht jaar maakte zij de overstap van mentor-chauffeur bij een andere vervoerder naar kwaliteitscontroleur bij RMC. “Als kwaliteitscontroleur heb ik mij vanaf het eerste moment welkom gevoeld. Ik ben blij met de kansen die ik krijg en met de ruimte om mijzelf te ontwikkelen. Zo heb ik bij RMC leren werken met de computer.” Het belangrijkste in haar werk vind Nelleke sociale vaardigheden: samenwerken, nuchter blijven, netjes omgaan met chauffeurs en klanten en iedereen gelijkwaardig behandelen: “Niemand is beter dan iemand anders. We moeten het samen doen!”
PASSIE VOOR MENSEN
De kwaliteitscontroleurs zijn heel verschillend, maar hebben één ding met elkaar gemeen: een passie voor mensen. Maar, zoals ze zelf zeggen: “Dat zit in het DNA van RMC. Zonder deze passie zit je hier simpelweg niet op je plek.” Ook in hun toekomstwensen vertonen de controleurs grote overeenkomsten: “Innoveren, vooruitkijken en vooral: blijven werken met en voor échte mensen.”