010 - 208 58 55

Bel RMC op 010 - 208 58 55

Nu een
rit boeken

Nieuws

Zo ervaren onze chauffeurs de aangepaste werkzaamheden

Blog



De chauffeurs van RMC werken nu al een aantal maanden volgens de richtlijnen van het RIVM naar aanleiding van het coronavirus. Hoe ervaren zij dit? Wij hebben dit aan een aantal chauffeurs gevraagd.

Onze chauffeurs aan het woord

Carla (58)
Carla werkt nu 2,5 jaar voor RMC als chauffeur. Voor het coronavirus haalde ze meerdere mensen op, die ze naar hun bestemming bracht. Af en toe zaten cliënten alleen in de auto, maar meestal ging het om zogeheten combinatieritten met meerdere mensen. Carla hielp de mensen met het in-en uitstappen en gaf de riem aan om te zorgen dat ze veilig zitten. Eenmaal op de bestemming werden de cliënten netjes met de boodschappen naar de deur gebracht. Carla geeft aan dat dit proces geheel is veranderd. “Ik haal cliënten wel op, maar open geen deuren en help niet meer waar dat eerder het geval is. Bovendien zit er nu nog maar 1 cliënt in de auto. De cliënt zit rechts achterin en er zit plexiglas tussen ons in. Ik mag de rollator in de auto leggen, maar de boodschappen doet de cliënt zelf.” Ze vindt het moeilijk om te zien dat de cliënten hulpbehoevend zijn, terwijl ze hen niet kan helpen zoals ze eerder deed. “Wanneer iemand de riem zelf niet vast of los krijgt, dan trek ik mijn handschoenen aan om te helpen. Zo staat de veiligheid voorop, maar krijgt de cliënt toch de hulp die hij of zij nodig heeft.”

Carla probeert ook de mooie kant van deze situatie in te zien. “Aangezien er maar 1 cliënt in de auto zit, worden er regelmatig bijzondere en intieme verhalen met me gedeeld. Daarnaast voelt het stiekem heerlijk dat iedereen binnen zit en ik lekker door Amsterdam rij.” Toch hoopt ze dat alles snel weer ‘normaal’ is.

Dennis (58)
Al bijna 3 jaar is Dennis werkzaam als chauffeur voor RMC. Zowel privé als in zijn werk is er de afgelopen periode veel veranderd. Dennis houdt ervan om met zijn gezin thuis te zijn, maar mist nu zijn wekelijkse potje zaalvoetbal en ziet zijn familie een stuk minder. Hij geeft aan dat zijn werkzaamheden als chauffeur nu voornamelijk gericht zijn op het voorkomen van besmetting. “Ik volg uiteraard de adviezen van RMC, dat de richtlijnen van het RIVM volgt. Dit betekent dat ik handschoenen draag, handgel gebruik, het voertuig goed schoonmaak en natuurlijk de 1,5 meter afstand houd.” Hij vindt het jammer dat hij niet meer alles kan doen waarvoor hij is opgeleid. “Ik kan niet meer zo behulpzaam zijn door een arm te geven, te helpen met instappen, en de bagage aan te pakken”.

Rome Lo (29)
Sinds de start van RMC in Amsterdam in juli 2017 werkt Rome Lo als chauffeur. De grootste verandering die hij ervaart is dat hij nu niet meer zo gauw de deur van de auto opent voor de cliënt, wat hij wel gewend was om te doen. Verder bekijkt hij alle adviezen positief. “Alle veranderingen zijn er niet om jou te dwarsbomen, maar juist om je te behoeden. Ik ervaar hij dan ook niet als een last, maar als een liefdevol advies. Naarmate de tijd verstrijkt wordt alles lichter en krijg ik een vertrouwd gevoel.” Hij heeft ook een nieuwe hobby aan het coronavirus overgehouden. “Ik ben erg aan het koken geslagen, wat ervoor heeft gezorgd dat mijn dag zo voorbij vliegt. Daarnaast kan ik gelukkig blijven hardlopen in mijn vrije tijd.”

Vivian (59)
Vanaf juli 2018 werkt Vivian als chauffeur via Consolid en vanaf januari dit jaar is hij in dienst van RMC. Hij moet er erg aan wennen dat hij zijn cliënten die hij ophaalt en wegbrengt nu niet meer mag assisteren. “Van nature ben ik hulpvaardig en het hoort natuurlijk ook bij het beroep van chauffeur. Ik help de cliënten die het openen en dichtdoen van de schuifdeur lastig vinden, maar zet daarbij een stap opzij om de gewenste afstand te behouden. Daarnaast ben ik veel alerter en maak ik na elke rit de plek en omgeving waar de cliënt heeft gezeten goed schoon.” Vivian vindt de nieuwe 1,5 meter afstand samenleving lastig, maar hij kan er wel aan wennen. De overige adviezen zoals het regelmatig wassen van je handen was voor hem altijd al standaard. De aanpassingen in zijn privéleven vallen hem wat moeilijker. “Voor de pandemie was ik zeer actief met het coachen van muzikanten en vocalisten, zowel op locatie als bij mij thuis in de studio. Dit probeer ik nu zoveel mogelijk online op te pakken. Bovendien is het contact met familie en vrienden nu ook alleen telefonisch of via FaceTime.”

Terug naar overzicht
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kan cookies ook niet accepteren.