010 - 208 58 55

Bel RMC op 010 - 208 58 55

Nu een
rit boeken

Nieuws

Corona: maatregelen RMC en impact op het vervoer

Persbericht

 

 

Het coronavirus breidt zich steeds verder uit. Onze gedachten gaan uit naar alle mensen die hierdoor getroffen zijn. De situatie rondom het coronavirus heeft gevolgen voor alles en iedereen, dus ook voor de klanten, medewerkers en de dienstverlening van RMC. Lees hier de maatregelen die RMC neemt en wat dit voor het vervoer en onze dienstverlening betekent.

Welke maatregelen neemt RMC?

RMC volgt de richtlijnen van het RIVM, de  algemene maatregelen zoals die door de overheid zijn afgekondigd, het protocol 'Veilig en verantwoord taxi- en zorgvervoer'  van het ministerie van I &W en de richtlijnen van de KNV Taxi- en zorgvervoer. De gezondheid van onze medewerkers en klanten heeft de hoogste prioriteit. Daarbij verliezen we de continuïteit van onze dienstverlening niet uit het oog. Wij volgen de onderstaande algemene hygiëne maatregelen onverkort:

  • Bij kuchen, hoesten en/of verkouden: blijf thuis. Als een gezinslid koorts heeft blijft het hele huishouden thuis;
  • Houd 1,5 meter afstand;
  • Geen handen schudden en regelmatig handen wassen;
  • Hoesten/niezen in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoekjes;
  • Onze medewerkers werken zo veel als mogelijk thuis. Vergaderingen, trainingen en andere bijeenkomsten gaan niet door, of vinden telefonisch en/of digitaal plaats;

Wat betekent dit voor het vervoer?

Wat betreft het vervoer in taxi en bus volgen wij (o.a.) de richtlijnen van KNV-taxi.

  • Er worden geen ritten meer gecombineerd;
  • Het reserveren van ritten via onze (web) apps hebben wij uitgeschakeld. U kunt alleen nog telefonisch ritten reserveren. Bij nieuwe ritreserveringen zullen wij u vragen of het vervoer echt noodzakelijk is. Als dat niet zo is, zullen wij het vervoer ontraden; 
  • Blijf zo veel mogelijk achter de passagier. Wij houden de aanbevolen afstand van 1,5 meter in acht, ook op de rolstoellift. Bij het vastzetten van een rolstoel raken onze chauffeurs alleen het vastzetsysteem aan;
  • Wij laten passagiers zoveel mogelijk zelf in - en uit stappen;
  • Als een passagier niet zelfstandig in en uit kan stappen, dan is de inzet van een eigen begeleider/begeleiding (die de passagier of bijvoorbeeld een instelling zelf regelt) noodzakelijk;
  • Wij zorgen voor een goede hygiëne in het voertuig, hieronder vallen de persoonlijke ruimte van de klant zoals handgrepen, tafeltjes, armleuningen, hoofdsteunen en gespen van de veiligheidsgordel, pinapparatuur enz. Deze worden regelmatig schoongemaakt en gedesinfecteerd;
  • In de voertuigen zijn plexiglas afscheidingen geplaatst tussen chauffeur en passagier;
  • We maken geen gebruik meer van de voorste stoel of voorbank, dus iedereen (ook de mensen met een voorin-indicatie) dienen achterin te zitten; De voorstoel wordt helemaal naar voren geschoven zodat iedereen ruime gelegenheid heeft om makkelijk in te stappen, Bij rolstoelbussen dienen de voorste 2 stoelen (links en rechts) ingeklapt te worden zodat deze niet meer te gebruiken zijn;
  • We nemen geen contante betalingen meer in de taxi aan en scannen geen klantpassen meer.

Verder vragen wij onze opdrachtgevers en klanten om reizigers met griepverschijnselen af te (laten) melden voor het vervoer. Indien onze chauffeur tijdens het vervoer verneemt dat een cliënt griepverschijnselen vertoont wordt hij of zij niet vervoerd.

Het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) in Amsterdam gaat vooralsnog gewoon door. Wel zult u de bovenstaande maatregelen terugzien in het vervoer. Als het vervoer niet noodzakelijk is, zullen wij u het vervoer ontraden. Indien u gewend bent om uw eigen bijdrage contant in het voertuig te betalen vragen wij u om dit niet te doen. Wij zullen u op dat moment wel vervoeren en u op een later moment informeren over de betaling van gereden ritten. Ook kunt u enkel nog telefonisch nieuwe ritten reserveren en zullen wij u het vervoer ontraden als dat niet noodzakelijk is. Verder zetten wij de kleine e-golf niet meer in en zijn in alle overige voertuigen plexiglas afscheidingen geplaatst tussen chauffeur en passagier.

Het Leerlingen- en instellingenvervoer is vrijwel volledig gestopt met de sluiting van scholen, BSO’s, kinderdagverblijven en locaties van (zorg)instellingen. Het overgebleven vervoer plannen wij opnieuw in. Verder volgen wij ook hier de bovenstaande maatregelen.

Wij begrijpen dat sommige maatregelen lastig zijn. Wij vragen hiervoor op voorhand uw begrip. Zo proberen we met elkaar te voorkomen dat het virus zich verder verspreidt. Onze bewondering gaat uit naar iedereen die in deze omstandigheden voor elkaar zorgt. Samen komen we deze moeilijke tijd door.

Heeft u een algemene vraag over het coronavirus? Neem dan contact op met het landelijke informatienummer 088-1351.

Heeft u een specifieke vraag over het coronavirus in verband met het vervoer? Neem dan contact op via de voor het vervoer bekende kanalen, per email of telefonisch.

Indien er nieuwe voor het vervoer relevante ontwikkelingen zijn stellen wij u zo snel mogelijk op de hoogte.

 

Terug naar overzicht
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kan cookies ook niet accepteren.